new zealand
توضیحات کلی درباره دوره دکتری در نیوزیلند

نیوزیلند دارای 8 دانشگاه، 16 پلی تکنیک و تعداد زیادی موسسه آموزشی است اما دوره دکتری فقط در دانشگاه ها ارائه می گردد. دوره دکتری معمولا بین 3 تا 4 سال بوده و به صورت تحقیق محور و بدون نیاز به حضور در کلاس های درس برگزار میشود. در طول دوره دانشجو با سوپروایزر خود در ارتباط بوده و روی  پروپوزال انتخاب شده تحقیق می کند.

دولت نیوزیلند بر ای تمام دانشجویان دکتری مزایای خاصی در نظر گرفته است که یکی از آنها پرداخت بخشی از شهریه دانشگاه است. به همین دلیل شهریه دوره دکتری حتی برای دانشجویان بین الملل نسبت به شهریه دوره های فوق لیسانس و لیسانس بسیار کمتر است. در مقایسه، متوسط شهریه لیسانس و فوق لیسانس از 25 تا 45 هزار دلار نیوزیلند در سال است اما شهریه دوره دکتری برای همه دانشگاه ها و رشته ها (شامل بیمه دانشجویی) حدود 10 هزار دلار نیوزیلند در سال است. همچنین، دانشجویان دکتری اجازه کار تمام وقت دارند، به همسر دانشجوی دکتری ویزای کار داده میشود و فرزندان آنها میتوانند به صورت رایگان در نیوزیلند به مدرسه بروند. برای ورود به دوره دکتری، مدرک فوق لیسانس برای فارغ التحصیلان در ایران و مدرک زبان مورد نیاز هستند.

بورسیه

بسته به شرایط، دانشجویان دکتری در نیوزیلند ممکن است امکان دریافت کمک های مالی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی خو د را داشته باشند. این کمک های مالی با عناوین مختلفی شناخته میشوند:

اسکالرشیپ – Scholarship

متداول ترین کمک هزینه که از طرف دانشگاه به دانشجو پرداخت می شود اسکالرشیپ نام دارد. بعضی از موسسات دولتی هم کمک های مالی تحت همین عنوان را به دانشجویان ارائه می کنند. مهم ترین عامل برای گرفتن اسکالرشیپ، معدل دوره  فوق لیسانس است. اگر معدل شما از 17.76 به بالا باشد، شانس بسیار زیادی در گرفتن اسکالرشیپ خواهید داشت. برای گرفتن اسکالرشیپ باید در بازه های زمانی خاصی دروبسایت دانشگاه برای اسکالرشیپ اقدام کنید. اپلیکیشن ها بر اساس سیستم ارزیابی دانشگاه بررسی شده و به میزانی که دانشگاه منابع مالی دراختیار داشته باشد به دانشجویان اسکالرشیپ تعلق می گیرد.

فاند – Fund

بعضی از شرکت ها برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود منابع مالی خاصی را در اختیار اساتید دانشگاهها قرار می دهند و پروژه های خود را برای آنها تعریف می کنند. اساتید بر اساس نیاز و توانایی های دانشجو میتوانند از این منابع مالی به عنوان کمک هزینه برای پرداخت شهریه و هزینه های زندگی استفاده کنند.

گرنت – Grant

کمک مالی به دانشجو برای پرداخت هزینه ها (نه صرفا برای یک پروژه یا موضوع خاص) بعضا به عنوان گرنت شناخته می شود. ممکن است اساتید یا موسسات خاصی بودجه هایی را برای حمایت از دانشجویان در نظر گرفته باشند

امکان اخذ بورسیه برای دوره های لیسانس و فوق لیسانس وجود ندارد*

نکته مهم دیگری که باید قبل از اقدام در نظر گرفته شود، تمکن مالی برای تحصیل می باشد. شایان ذکر است که به دلیل تحریم های بانکی، اداره مهاجرت دسترسی به منابع مالی موجود در ایران را به طور کلی قبول نمی کند. به همین دلیل داشتن اسپانسر در خارج از ایران یا داشتن اسکالرشیپ یا فاند از نیوزیلند، برای گرفتن ویزای دانشجویی لزم می باشد.

اسپانسر مالی میتواند یکی از افراد فامیل باشد که در کشور دیگری زندگی می کند و در حساب بانکی خود حدود 45 هزار دلار نیوزیلند برای تامین هزینه های زندگی دانشجو و هزینه خرید بلیط برگشت داشته باشد. منبع پول اسپانسر باید مشخص باشد (بعنوان مثال قرارداد و فیش حقوقی از کارفرمای خود ارائه کند) و همچنین توجیه منطقی برای تامین هزینه های دانشجو را نیز داشته باشد (ترجیحا فامیل نزدیک دانشجو باشد)